Miten luen Kalevan näköislehteä?
Kalevaa voi lukea joko sovelluksen tai verkkoselaimen kautta.
Kummassakin tapauksessa Kaleva-sovellukseen kirjaudutaan ensin Kaleva Media-tilillä. Maksullista sisältöä pääsee lukemaan, kun Kaleva Media-tiliin on liitetty voimassa oleva lehtitilaus (asiakasnumero ja postinumero). Lue lisää Kaleva Media-tilin käytöstä
Verkkoselain (tietokone tai Windows-tablet):
Sovellus (mobiililaitteet):
Mikä on Kaleva Media -tunnus?
Kaleva Media -tunnus on käyttäjätunnus, jolla pääset hyödyntämään Kalevan digitaalisia palveluita. Tili on ilmainen ja sen voi luoda mm. osoitteessa kirjaudu.kalevamedia.fi. Kaleva Media -tunnuksen luominen vaatii toimivan sähköpostiosoitteen.
Kaleva Media -tunnuksen avulla pääset kirjautumaan mm. seuraaviin Kalevan palveluihin:
- Kalevan näköislehti (selain- ja sovelluskäyttö)
- Kalevan verkkosivu (selain- ja sovelluskäyttö)
- Itsepalvelu
Lue lisää Kaleva Media-tilistä
Kirjauduin sisään sovellukseen Kaleva Media -tunnuksella. Miksi lehdet eivät ole luettavissa?
Sulje sovellus ja avaa se uudelleen, jolloin tilauksesi tila tarkistetaan uudelleen. Tarkista myös, että olet kytkenyt Kaleva Media -tunnuksen Kalevan asiakasnumerosi ja että lehtitilauksesi on voimassa.
Miten uusin Kaleva Digi -tilaukseni?
Jos tilauksesi on vanhentunut ja olet saanut jatkotarjouksen, hyödynnä tarjoustunnuksesi täällä.
Voit myös tutustua ajankohtaisiin lehtitarjouksiimme ja valita juuri sinulle sopivin tilausvaihtoehto tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 610 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@kaleva.fi
Minulla on voimassa oleva Kaleva Digi -tilaus. Miksi en pääse lukemaan lehteä verkkoselaimella?
Varmista tilauksesi voimassaolo Itsepalveusta.
Tarkista myös, että asiakasnumerosi on kytketty oikein Kaleva Media-tunnukseen. Näet sen omasta profiilista, kun olet kirjautuneena sisään Kaleva Media-tunnus
Mitä tarkoittaa “Hae aiemmat ostot”?
Aiempien ostojen haku tarkistaa App Storesta tai Google Play Storesta aikaisemmat Kaleva-sovelluksessa tekemäsi ostot ja palauttaa ne luettavaksi.
Millä laitteilla Kaleva-sovellus toimii?
Kaleva-sovellus toimii iOS ja Android -laitteilla. Tuetut käyttöjärjestelmäversiot ovat iOS 8.0 ja uudemmat, sekä Android 5.0 ja uudemmat.
Millä selaimilla Kalevan selainversiota voi lukea?
Kalevan selainversio on HTML5-pohjainen ja se toimii kaikilla nykyaikaisilla selaimilla. Tuettuna ovat mm. seuraavat selainversiot:
- Firefox Windows- ja macOS-laitteilla (viimeisin versio)
- Chrome Windows- ja macOS-laitteilla (viimeisin versio)
- Internet Explorer 11+
- Microsoft Edge (viimeisin versio)
- Safari OS X 10.11 El Capitan -käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
- Safari iOS 9 -käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
- Chrome Android-käyttöjärjestelmillä (viimeisin versio)
- Internet Explorer Windows Phone 8.1-käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
Päivän lehti ei lataudu. Mitä teen?
Tarkista oman nettiyhteyden toimivuus. Jos yhteytesi on kunnossa eikä Kalevan näköislehti toimi edelleenkään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 610 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@kaleva.fi
Lehti ei aukea verkkoselaimeen. Mitä teen?
Kokeile seuraavia keinoja ongelman ratkaisemiseksi:
- Tyhjennä selaimen välimuisti. Katso ohjeet esim. osoitteesta www.kanta.fi.
- Poista ylimääräiset lisäosat käytöstä. Katso ohjeet esim. osoitteesta https://fi-fi.facebook.com/help.
- Kokeile Kalevan lukemista toisella selaimella (mm. Google Chrome tai Mozilla Firefox).
Lehden automaattinen lataus ei toimi iOS-laitteella. Mitä teen?
Tarkista laitteen asetuksista, että olet sallinut Kaleva-sovellukselle ilmoitukset.
Mikäli ladattuja lehtiä ja Kalevaa ei avata vähään aikaan, kytkee Apple lehtien automaattisen latauksen pois päältä. Kun sovellusta käytetään jälleen aktiivisesti ja lehtiä ladataan, palautuu myös automaattinen lataus toimintaan.
Lisää ohjeita eKalevan iOS-sovelluksen käyttäjille
Päivän näköislehdestä puuttuu sivuja. Mitä teen?
Näköislehden lataamisessa on voinut tapahtua virhe. Yritä poistaa ladattu lehti, sulkea sovellus ja ladata lehti sen jälkeen uudestaan.
Miten voin lukea Kalevan näköislehteä ilman nettiyhteyttä?
Kun lehti on ladattu Kaleva-sovellukseen on se luettavissa vaikka nettiyhteys ei olisikaan käytössä. Lehden lataaminen vaati aina toimivan nettiyhteyden. Selaimella luettaessa tulee nettiyhteys olla olemassa.
Miten poistan ladatut lehdet sovelluksesta?
Kaleva-sovellus tallentaa lukemasi lehdet laitteen muistiin. Voit poistaa niitä avaamalla Ladatut numerot -näkymän ja painamalla alareunan “Poista lehtiä” -nappia. Voit poistaa joko kaikki lehdet (“Valitse kaikki”, “Poista”) tai yksittäisiä lehtiä.
Täytyykö Kaleva-sovelluksesta kirjautua ulos, kun olen lukenut lehden?
Sovelluksesta ei tarvitse kirjautua erikseen ulos. (Lehtien automaattinen lataaminen edellyttää kirjautumista.)
Sen sijaan, mikäli käytät sovellusta yleisessä käytössä olevalla koneella, esimerkiksi kirjastossa, kirjaudu aina ulos Kaleva-tililtäsi.
Kuinka kirjaudun ulos Kalevan selainversiosta?
Kun haluat kirjautua ulos näköislehdestä, klikkaa ensin lehden vasemmassa ylänurkassa näkyvää menu-ikonia. Klikkaa sen jälkeen ”Näköislehdet” palataksesi Kalevan arkistoon. Arkistonäkymässä klikkaa sivun yläreunassa näkyvää oranssia hahmoa ja valitse ”Kirjaudu ulos”.
Miten säädän tekstin kokoa?
Voit säätää Kalevan iOS-sovelluksella (esim. iPad tai iPhone) tekstin suurennusastetta 1:1, 150% tai 200% arvoihin sovelluksen asetuksista. Androidilla tätä säätämahdollisuutta ei vielä ole.
Ohjeet iOS-sovelluksen käyttäjille
Mikäli haluat suurentaa tekstiä vielä enemmän, voit käyttää eKalevan selainversiota. Selainversion tekstiä voit suurentaa esim. hiiren rullalla, kosketuseleillä tai + ja – -näppäimillä. Myös z-näppäimellä näkymän voi suurentaa lähelle/kauas.
Ohjeet selainkäyttäjille
Kuinka tulostan sivun Kalevan näköislehdestä?
Sivuja voi tulostaa selaisnversiossa. Tulostaminen tapahtuu klikkaamalla vasemman ylänurkan menu-ikonia ja valitsemalla Tulosta. Voit tallentaa sivut PDF:ksi esim. Chrome-selaimella tai asentamalla tietokoneeseen erillisen PDF-tulostusohjelman. Huomaa, että sanomalehden sivu on eri muotoinen kuin tavallinen A4-paperi, jolloin tulosteeseen tai PDF-tallenteeseen jää valkoiset marginaalit.
Mistä löydän asiakasnumeroni?
Asiakasnumeron löydät tilauslaskustasi tai Kalevan jatkuvan tilaajan kumppanikortista. Voit ottaa myös yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 610 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@kaleva.fi
Mistä löydän tilausehdot?
Tilausehdot voi lukea tästä.
Mistä löydän rekisteriselosteen?
Voit lukea rekisteriselosteen tästä.