Miten luen Lapin Kansan näköislehtiä?
Näköislehteä voi lukea joko uutissovelluksen tai verkkoselaimen kautta.
Näköislehti on tilaajille tarkoitettu tuote ja sen lukeminen edellyttää kirjautumista. Kirjautumiseen tarvitset voimassa olevan tilauksen, asiakasnumerosi, postinumerosi ja voimassa olevan sähköpostiosoitteen.
Verkkoselain (tietokone tai Windows-tablet):
- Mene osoitteeseen lapinkansa.fi/nakoislehti/
- Linkin näköislehteen löydät myös Lapin Kansan verkkosivulta lapinkansa.fi
- Klikkaa haluamaasi lehteä
Uutissovellus (mobiililaitteet):
- Aloita latamalla ilmainen sovellus puhelimeen tai tabletillesi, Applen laitteisiin se ladataan AppStoresta ja Android-laitteisiin Google Playsta.
- Klikkaa haluamaasi lehteä
Miten uusin Lapin Kansan Digi -tilaukseni?
Jos tilauksesi on vanhentunut ja olet saanut jatkotarjouksen, hyödynnä tarjoustunnuksesi täällä.
Voit myös tutustua tilausvaihtoehtoihin verkkosivuilla ja valita sinulle sopivan tilauksen tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 620 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@lapinkansa.fi
Mitä eroa on sovelluksen sisäisellä tilauksella ja Lapin Kansan tilauksella?
Voit tehdä lehtitilauksen joko sovelluksen kautta Google Play tai iTunes -tilauksena (ns. in-app -osto) tai Lapin Kansan tilauksena.
Tilaus Lapin Kansan kautta:
- Sinulla on pääsy kaikkeen näköislehtisisältöön niin verkossa kuin mobiilisovelluksellakin
- Käyttäjätunnus kytketään asiakasnumeroon, jolloin voit kirjautua useammalle laitteelle (tietokone, mobiili) ja lukea lehtiä joustavasti
- Voit tehdä tilaukseesi rinnakkaistunnukset, esim. puolisollesi
- Käytettävissä on myös Lapinkansa.fi-verkkosivuston maksullinen sisältö
- Kestotilaajana saat kestotilaajan edut
Sovellusten sisäiset tilaukset:
- Tilaus on jatkuva, automaattisesti uusiutuva tilaus
- Ostot ovat käytettävissä vain sillä käyttäjätilillä, jolla tilaus on tehty
- Tilaus ei oikeuta Lapinkansa.fi-verkkosivuston maksulliseen sisältöön tai näköislehden lukemiseen muilla laitteilla tai selaimella
- Sovelluskauppojen (GooglePlay ja AppStore) kautta tehdyt tilaukset eivät näy Lapin Kansan tilausjärjestelmässä. Niihin eivät myöskään kuulu Lapin Kansan kestotilaajan edut. Tilaukset ovat sovelluskauppojen hallinnassa.
- Sovelluskaupoista ostettujen tilausten mahdollisissa ongelmatilanteissa tulee kääntyä näiden asiakaspalvelujen puoleen:
- Applen tuki: +358 800 96162, www.apple.com/fi/support/
- Googlen tuki: +358 800 523 199, support-fi@google.com
Minulla on voimassa oleva Lapin Kansan Digi -tilaus. Miksi en pääse lukemaan lehteä verkkoselaimella?
Varmista tilauksesi voimassaolo itsepalvelusivustolta tai asiakaspalvelusta.
Tarkista myös, että asiakasnumerosi on kytketty oikein käyttäjätunnuksessi. Näet sen omasta profiilista, kun olet kirjautuneena sisään. Sama sähköpostiosoite tai Facebook-tunnus toimii kirjautumiseen niin itsepalveluun kuin Lapin Kansan verkkosivuille tai uutissovellukseen.
Mitä tarkoittaa “Hae aiemmat ostot”?
Aiempien ostojen haku tarkistaa App Storesta tai Google Play Storesta aikaisemmat uutissovelluksessa tekemäsi tilaukset ja palauttaa ne käyttöösi.
Millä laitteilla Lapin Kansan uutissovellus toimii?
Sovellus toimii iOS ja Android -laitteilla. Tuetut käyttöjärjestelmäversiot ovat iOS 9.0 ja uudemmat, sekä Android 4.1 ja uudemmat.
Millä selaimilla näköislehden selainversiota voi lukea?
Selainversio on HTML5-pohjainen ja se toimii kaikilla nykyaikaisilla selaimilla. Tuettuna ovat mm. seuraavat selainversiot:
- Firefox Windows- ja macOS-laitteilla (viimeisin versio)
- Chrome Windows- ja macOS-laitteilla (viimeisin versio)
- Internet Explorer 11+
- Microsoft Edge (viimeisin versio)
- Safari OS X 10.11 El Capitan -käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
- Safari iOS 9 -käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
- Chrome Android-käyttöjärjestelmillä (viimeisin versio)
- Internet Explorer Windows Phone 8.1-käyttöjärjestelmällä (tai uudempi)
Päivän lehti ei lataudu. Mitä teen?
Tarkista oman nettiyhteyden toimivuus. Jos yhteytesi on kunnossa eikä näköislehti toimi edelleenkään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 620 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@lapinkansa.fi
Lehti ei aukea verkkoselaimeen. Mitä teen?
Kokeile seuraavia keinoja ongelman ratkaisemiseksi:
- Tyhjennä selaimen välimuisti. Katso ohjeet esim. osoitteesta www.kanta.fi.
- Poista ylimääräiset lisäosat käytöstä. Katso ohjeet esim. osoitteesta https://fi-fi.facebook.com/help.
- Kokeile näköislehden lukemista toisella selaimella (mm. Google Chrome tai Mozilla Firefox).
Lehden automaattinen lataus ei toimi iOS-laitteella. Mitä teen?
Tarkista laitteen asetuksista, että olet sallinut uutissovellukselle ilmoitukset.
Mikäli ladattuja lehtiä ja sovellusta ei avata vähään aikaan, kytkee Apple lehtien automaattisen latauksen pois päältä. Kun sovellusta käytetään jälleen aktiivisesti ja lehtiä ladataan, palautuu myös automaattinen lataus toimintaan.
Päivän näköislehdestä puuttuu sivuja. Mitä teen?
Näköislehden lataamisessa on voinut tapahtua virhe. Yritä poistaa ladattu lehti, sulkea sovellus ja ladata lehti sen jälkeen uudestaan.
Miten voin lukea näköislehteä ilman nettiyhteyttä?
Kun lehti on ladattu sovellukseen on se luettavissa vaikka nettiyhteys ei olisikaan käytössä. Lehden lataaminen vaati aina toimivan nettiyhteyden. Selaimella luettaessa tulee nettiyhteys olla olemassa.
Miten poistan ladatut lehdet sovelluksesta?
Uutissovellus tallentaa lukemasi lehdet laitteen muistiin. Voit poistaa niitä avaamalla Ladatut numerot -näkymän ja painamalla alareunan “Poista lehtiä” -nappia. Voit poistaa joko kaikki lehdet (“Valitse kaikki”, “Poista”) tai yksittäisiä lehtiä.
Täytyykö uutissovelluksesta kirjautua ulos, kun olen lukenut lehden?
Sovelluksesta ei tarvitse kirjautua erikseen ulos. Huomioithan myös, että näköislehtien automaattinen lataaminen edellyttää kirjautuneena olemista.
Kuinka kirjaudun ulos näköislehden selainversiosta?
Kun haluat kirjautua ulos näköislehdestä, klikkaa ensin lehden vasemmassa ylänurkassa näkyvää menu-ikonia. Klikkaa sen jälkeen ”Näköislehdet” palataksesi arkistoon. Arkistonäkymässä klikkaa sivun yläreunassa näkyvää hahmoa ja valitse ”Kirjaudu ulos”.
Miten säädän tekstin kokoa?
Mobiilisovelluksen tekstin kokoa säädetään sovelluksen asetuksista. Sovelluksen ylävalikon aivan oikeassa laidassa on hammasrataskuvake (pyyhi näyttöä vasemmalle niin valikko liikkuu ja saat enemmän välilehtiä näkyviin). Sitä klikkaamalla pääset asetuksiin. Asetuksista voit vaihtaa koon 1:1, 150 % ja 200 % välillä.
Selainversion tekstiä voit suurentaa esim. hiiren rullalla, kosketuseleillä tai + ja – -näppäimillä. Myös z-näppäimellä näkymän voi suurentaa lähelle/kauas.
Kuinka tulostan sivun sovelluksesta?
Sivuja voi tulostaa vain selainversiossa. Tulostaminen tapahtuu klikkaamalla vasemman ylänurkan menu-ikonia ja valitsemalla Tulosta. Voit tallentaa sivut PDF:ksi esim. Chrome-selaimella tai asentamalla tietokoneeseen erillisen PDF-tulostusohjelman. Huomaa, että sanomalehden sivu on eri muotoinen kuin tavallinen A4-paperi, jolloin tulosteeseen tai PDF-tallenteeseen jää valkoiset marginaalit.
Mistä löydän asiakasnumeroni?
Asiakasnumeron löydät tilauslaskustasi tai Lapin Kansan kanta-asiakaskortista. Voit ottaa myös yhteyttä asiakaspalveluumme.
08 5377 620 (ma-pe 9-16)
asiakaspalvelu@lapinkansa.fi
Mistä löydän tilausehdot?
Tilausehdot voi lukea tästä.
Mistä löydän rekisteriselosteen?
Voit lukea rekisteriselosteen tästä.